داده گستران رادین سگال

در صورت آسیب دیدن توسط یک باج افزار چه باید کرد؟

افدامات اولیه:

به هیچ وجه ازسیستم آلوده شده استفاده نکنید، حتی اگرمجبور به استفاده از آن باشید، به خصوص اگر سیستم مورد نظر سرور شبکه شما باشد.

سریعا با یک متخصص در این حوزه تماس بگیرید.

ویندوز خود را تعویض نکنید!

هیچ فایل و یا برنامه ای را از روی سیستم آلوده حذف نکنید!

اگراز نرم افزاهای پاکسازی باج افزار استفاده می کنید، به هیچ وجه قبل از مشورت با متخصصان، عملیات حذف باج افزار و امن سازی را انجام ندهید، و یا حتی المقدور یک کپی از باج افزار را نگه داری کنید، برای رمزگشایی فایل های آسیب دیده داشتن نمونه باج افزار بسیار کمک کننده خواهد بود.

حتما با پلیس فتا دراین زمینه مشورت کنید.



پیشگیری بهتر از درمان می باشد:

همانطور که می دانید در حال حاضر باج افزارها، صدمات جبران ناپذیری را به اطلاعات شخصی و شرکتی وارد آورده است، تمامی کاربران اعم از کاربران خانگی و شرکت های کوچک و بزرگ خصوصی و دولتی و… در معرض از دست رفتن اطلاعات به واسطه آلودگی به یکی از انواع باج افزارها قرار دارند. از اینرو جلوگیری از آلوده شدن و تهیه بک آپ از اطلاعات شاید مهترین راه برای در امان ماندن از گزند این موجودات کامپیوتری می باشد.



ضد باج افزارها:

پس از فراگیر شدن باج افزارها و بالا رفتن میزان تخریب این نوع بدافزارها، شرکت های تولید کننده آنتی ویروس راه کارهایی را برای مقابله و نیز گاها روشهایی برای رمزگشایی فایل های آسیب دیده به کار بستند که بصورت خلاصه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.



نرم افزاهای ضد باج افزاری:

محصول ضد باج افزار کمپانی روسی دکتر وب به نام کاتانا (Dr.Web KATANA)

محصول ضد باج افزاری کمپانی روسی کسپر اسکی

محصول ضد باج افزاری شرکت اوست اسلواکی

محصول ضد باج افزاری شرکت Malwarebytes آمریکا

لازم به توضیح می باشد که بعضی از کمپانی ها سرویس های رایگانی را برای رمزگشایی بعضی از انواع قدیمی تر باج افزارها راه اندازی کرده اند که شاید بتواند به شما کمک کند، از آنجمله می توان به Decryptor های رایگان شرکت های چون TrendMicro، Avast، Kaspersky و … اشاره کرد. البته به تمامی این موارد می توان سرویس تخصصی رمزگشایی دکتر وب را نیز نام برد که توانسته است موارد بیشتری از باج افزارها را رمزگشایی کند.